Etosha

14 augustus 2018 - Kamanjab, Namibië

Vrijdag 10  en zaterdag 11 augustus

We staan weer in het donker op en pakken tassen en tent in, 07.00 aan het ontbijt was de afspraak. Plas naast de tent helpt weer wat minuten te sparen en kan hier prima. Het is vannacht een stuk frisser geworden en ontbijten voor het eerst met een fleece aan. Wel best lekker geslapen, het was in de nacht echt stil. We lagen in het zand van de rivierbedding en de kuilen in het zand (geen tijd genomen om te egaliseren) zaten toevallig op de goeie plekken, de heupen pasten daar precies in, waar je al niet blij mee kan zijn...  ;-)

Vertrekken 07.50 uur. Komen 10.00 uur aan bij de oostelijke gate van Etosha National Park. Eerst registeren. We zullen twee dagen met onze eigen truck het park doorkruisen 'op jacht' naar wild. Dat houdt zich vanwege de droogte voornamelijk op bij de waterholes, we rijden direct naar de eerste en worden meteen getracteerd op vier giraffen die daar staan te drinken. Ook veel vogels, springbokken en impala's.

Terwijl ik dit schrijf is het alweer dinsdag 14/8 en hoewel we de afgelopen dagen een wat rustiger tempo hebben, blijft 't programma vol zitten en kom ik niet toe aan uitgebreid verslag leggen. Tijdens de eerste rit door Etosha heb ik nog zitten bijhouden wat voor dieren we allemaal hebben gespot, maar op enig moment was alle info weg.

We hebben in een van de kampen binnen het park (die heel mooi en groot zijn, maar helaas volgeboekt, dus wij sliepen 2 nachten op een camping net buiten het park) een boekje gekocht en daarin afgevinkt wat we hebben gezien.

Vooral heel veel olifanten en allerlei soorten antilopen en andere bokken. Om die in grote getalen in hun natuurlijke habitat te zien is echt bijzonder fraai. Gnoe's en gemsbokken (ook wel Spiesbok of Oryx) het allermooist. Op de eerste dag in het park zagen we in de verte ook 4 leeuwen, vrouwtjes, bij een dode zebra. Daarna niet meer gezien. Ook helaas helaas geen neushoorns, luipaarden of cheeta's. Daarvan zijn er minder, en het park is de helft van Nederland kwa oppervlak, dus je moet echt geluk hebben. Bij de camping was een gamefarm, daar werden deze dieren in gevangenschap gehouden, dus we hebben ze daar wel gezien. Maar ja, achter een hek.

De twee nachten bij Etosha waren heel koud. Echt in thermo ondergoed en met skisokken aan in de slaapzak, de tweede nacht iets minder.

Het is er erg droog en vooral heel erg stoffig... Alles komt onder. En je smeert je een ongeluk op lippen en lijf.

Intussen zijn we in Damaraland, halfwoestijn/steppe, maar minder stoffig. Meer bergen (en 'koppies', rotspartijen). En alleen maar gravelwegen.

Vanavond op een camping zonder electricitetit, morgen in een stad, Swakopmund. Dan komen we wel weer in de lucht.

1. Oma Iente:
    14 augustus 2018
    Lieve meid, weer heel erg genoten van het reisverslag: het is erg leuk om op die manier een beetje mee te reizen! Wil je ook laten weten dat we erg genieten van het gezelschap van Max! Hij is aandoenlijk lief en gaat heel graag mee in de auto. Ondanks ook hier de hoge temperaturen vindt hij het in de auto ook fijn met de airco aan. Liefs van ons beiden, mam.