Sesriem - Namib Naukluft National Park

18 augustus 2018 - Hardap, Namibië

Zaterdag 18 augustus

We slaan even een paar dagen verslag over, dat halen we later wel weer in. Even naar de actualiteit van vannacht en vandaag: wat een van de hoogtepunten beloofde te worden is helaas op een teleurstelling uitgelopen, maar wel weer een ervaring rijker. Het waait sinds gisteravond hard tot zeer hard, neigt naar zandstorm. Het is mistig van het zand, dus we zien bijna niets. Zeer slecht geslapen in flapperende tenten en een halve centimeter zand over alles heen in de tent. Gratis gezichtsscrub terwijl je in je slaapzak ligt...

We zijn dus in de befaamde Namib woestijn met de grote zandduinen, maar kunnen er helaas bijna niets van zien. We zijn om 6 uur opgestaan, reden met onze truck naar 'duin 45' om die te beklimmen, maar te harde wind. Toen doorgereden naar wat eigenlijk volgend programmapunt zou zijn (Sossusvlei), maar daar was 't helemaal bar en boos. Vooral daar was het helemaal mistig. Toch maar weer terug naar duin 45. Daar met de zon die al was opgekomen nu wel goed zicht. Spectaculair gezicht. Aardig wat mensen zijn toch de duin aan het opklimmen. Goed ingepakt toch naar boven gelopen. Ik ben halverwege omgedraaid. Je kon tegen de wind in leunen en niet omvallen, ik was bang er van af geblazen te worden. Ook waren Felien en ik op blote voeten (anders krijg je toch maar een kilo zand in je schoenen), maar de enkels werden gezandstraald, niet fijn... Een deel van de groep heeft wel de top gehaald en nog wat foto's kunnen maken, maar van mooie vergezichten is geen sprake.

Terug bij de truck is er ontbijt, binnen. Heldin Pretty heeft in de truck wentelteefjes gebakken. Het is behelpen want weinig ruimte, maar iedereen blij om uit de wind te zijn. En toch ook weer gezellig...

Nu zijn we op de terugweg naar de campsite in Sesriem waar we de tenten hopen terug te vinden. De verdere tocht dieper het park in (waar we vanaf de parkeerplaats in Sossusvlei met een shuttlebus nog verder de duinen in zouden gaan) is afgelast. Rondom duin 45 is het nu ook helemaal mistig. We gaan proberen zo snel mogelijk af te breken en dan door naar de volgende camping. Helaas helaas geen grote zandduinen meer (big mama en big daddy zullen we niet zien), maar ook daar zullen we nog genoeg zand zien... En in onze tassen, tent, kleren, oren, ogen, tussen de kiezen,...