de voorbereidingen

22 juli 2018 - Culemborg, Nederland

Zondag 22 juli 2018

Over ruim een week is het zover, dan stappen we in het vliegtuig naar Zuid-Afrika, om van daaruit een rondreis van drie weken te maken langs Victoriawatervallen (Zimbabwe), en door Botswana en Namibië. De eerste keer dat we met ons gezin een verre reis, naar een ander continent, maken. We maken het onszelf gemakkelijk door met een reisorganisatie (Djoser) mee te gaan. Evengoed spannend! Maar ook leuk, we reizen in een groep van 23  personen (5 en een half gezin), waarvan de jongeren tussen de 13 en 20 jaar oud zijn.

Beginnen nu een beetje de reiszenuwen te krijgen... Flink wat voorbereidingen zijn uiteraard al gedaan (vaccinaties gehaald, malariapillen in huis, lift naar Schiphol al geregeld (dank Kees!) spullen als nog twee duffelbags, hoofdlampen, reisgids en e-readers aangeschaft, zelfs een nieuwe (tweedehands) fotocamera...). Vandaag maar eens een lijstje gemaakt met wat we nog moeten doen voordat we de deur echt achter ons dichttrekken. En dit reislog aangemaakt. Voor wie het leuk vindt om ons te volgen, en voor onszelf!

Hieronder de reisbeschrijving van Djoser, als vooruitblik. En nu nog 9 nachtjes slapen, 3  (Ed) en 1 (Aad) dag(en) werken, huis opruimen, echt gaan inpakken, nog wat genieten van Culemborg en de Lek met Putter, nog een keer op bezoek bij Lara en Lucia en de jongens op de camping, extreem genieten van onbeperkt wifi (Daan en Felien) en ook wel erg vervelen (want alle vriendinnen zijn nu al/nog weg...), Max onderbrengen op zijn vaste logeeradres (dank (o)pa en (o)ma!) en dan hopelijk alvast wat uitgerust op reis. Want intensief zal het zijn!

Liefs, Edgar, Adrieke, Daan en Felien.

Reisschema

• 07-08-2018Maun/Okavangodelta - Divundu
  • 08-08-2018Divundu - Rundu
  • 09-08-2018Rundu - Tsintsabis
  • 10-08-2018Tsintsabis - Etosha NP
  • 11-08-2018Etosha NP (incl gamedrive met eigen truck)
  • 12-08-2018Ethosha NP - Kamanjab

Victoriawatervallen
Dag 1 Amsterdam - Johannesburg
Dag 2 Johannesburg - Victoriawatervallen
Dag 3 Victoriawatervallen

Na een overnachting in Johannesburg vliegen we door naar de Victoriawatervallen. We overnachten in een hotel dat voorzien is van een mooi zwembad en restaurant. De kamers zijn voorzien van airconditioning. ‘s Middags ben je al in de gelegenheid om letterlijk in de voetsporen van David Livingstone te treden door een kijkje te nemen bij deze grootste watervallen van het Afrikaanse continent. Het lawaai van het vallende water is oorverdovend. Niet voor niets staat de waterval lokaal bekend als Mosi-oa-Tunya, 'de rook die dondert'.

Chobe Nationaal Park
Dag 4 Victoriawatervallen – Chobe NP
Dag 5 Chobe NP - Gweta
Dag 6 Gweta – Maun/Okavangodelta

Olifanten Djoser Zambia

We rijden naar het Chobe nationaal park. Dit park is vooral bekend van beroemde natuurfilms, die hier gemaakt werden in opdracht van de National Geograpic Society. Met name de film Eternal Enemies, die verhaalt over de eeuwige strijd tussen leeuwen en hyena’s, geniet internationale faam. Het park kent een enorme verscheidenheid aan wild en is vooral bekend om zijn enorme olifantenpopulatie. Met name in het najaar en in de winter houden veel olifanten zich op in de buurt van de Chobe-rivier. In het Chobe Nationaal Park maken we een mooie boottocht op de rivier. Die biedt je de gelegenheid om het wild, dat aan de oevers komt, te observeren en te fotograferen. Olifanten, neushoorns, krokodillen en verschillende vogels zijn hier te spotten.

Okavangodelta
Dag 7 Maun/Okavangodelta
Dag 8 Maun - Divundu

Okavangodelta Botswana Djoser

Via Gweta komen we aan in Maun. Maun vormt de uitvalsbasis voor ons bezoek aan de Okavangodelta. Maun zelf is een snel groeiende stad waaraan een doorgaande weg in rap tempo benzinestations en banken gebouwd worden. Wij doen hier in een supermarkt inkopen voor ons tweedaags verblijf op de campsite nabij de delta. De Okavangodelta is het restant van de Okavango-rivier die haar weg naar zee belemmerd zag en door de hitte van de Kalahari-woestijn werd opgeslokt. Op die plek ontstond een uniek natuurgebied, dat we verkennen met kano's van uitgeholde boomstammen. Deze zogenaamde mokoro’s verschaffen ons uitstekend toegang tot dit doolhof van waterwegen. Je hoeft niet zelf te bomen, dat doen lokaal ingehuurde vissers. Behendig loodsen zij je door de met lelies en papyrus begroeide stroompjes en wijzen op de vele nijlpaarden. Onderweg leggen we aan bij eilandjes om op zoek te gaan naar wild, zoals olifanten en buffels of de schuwe rode lechwe. De Okavango is bovendien een waar vogelparadijs en je hoort zeker de indringende roep van de vele visarenden.

In Maun kun nog een kijkje nemen in het plaatsje zelf of deelnemen aan een optionele rondvlucht boven de delta. We verlaten Botswana en rijden buurland Namibië binnen.

Divundu, Rundu en Tsintsabis
Dag 9 Divundu - Rundu
Dag 10 Rundu - Tsinabis

In Divundu kun je s'middags een facultatieve boottocht maken op de rivier. De reis gaat verder richting Rundu, gelegen aan de oevers van de Okavango-rivier. Onze lodge bestaat uit huisjes met traditionele rieten daken en er is een mooie tuin. Bij Tsinabis overnachten we op een wel heel bijzondere plek. We overnachten hier namelijk in een zgn. ‘treesleeper’. Je slaapt hoog in de bomen, een bijzondere ‘bush’ ervaring! De accommodatie maakt deel uit van een project dat de Bosjesmannen ofwel San-gemeenschapondersteunt. ’s Avonds maken we kennis met de Bosjesmensen terwijl zij hun zang- en danskunsten vertonen. Het volgende hoogtepunt van de reis is Etosha Nationaal Park.

Etosha Nationaal Park
Dag 11 Tsinabis - Etosha
Dag 12 Etosha

Etosha National Park Zebra's Djoser Namibie

Etosha is ongetwijfeld één van de beste wildparken in zuidelijk Afrika. Gedurende twee dagen nemen we hier de tijd om, met onze eigen truck, gamedrives (wildspeurtochten) te houden vanuit goed geoutilleerde campings. De naam Etosha betekent letterlijk 'grote witte plek’ van droog water. Deze naam verwijst naar de uitgestrekte, oogverblindende zoutpan die een groot deel van het park beslaat. Slechts enkele dagen per jaar vind je hier een klein laagje water, waar flamingo's en andere watervogels op af komen. Het meeste grof wild houdt zich echter op in de aangrenzende graslanden en mopane-bosjes. Hier zullen we dan ook de kuddes zebra's en gnoes aantreffen. Meer inspanning vergt het opsporen van de zeldzame zwarte neushoorn en de zwartkop-impala. Bij Okaukuejo kun je ook plaatsnemen bij een drinkwaterplaats, die 's nachts verlicht is. Van verre zie je hier kuddes olifanten aankomen om hun dorst te lessen.

Kamanjab en Khorixas
Dag 13 Etosha - Kamanjab
Dag 14 Kamanjab - Khorixas
Dag 15 Korixas - Brandberg

Himba Namibie Djoser

De volgende dag rijden we verder naar Kamanjab. Dat ligt in het afgelegen Kaokoland, het leefgebied van de nog traditioneel levende Himba. De Himba zijn vooral bekend, omdat zij hun haar, lichaam en leren omslagschorten insmeren met een mengsel van rode aarde en dierlijk vet. Schijnbaar onaangetast door westerse invloeden houden zij trots vast aan hun traditionele nomadische wijze van leven. Iedere familie woont in een kraal waarbinnen verschillende hutten worden gebouwd van een geraamte van takken afgesmeerd met mest. Op zoek naar goede weidegronden voor hun vee worden deze nederzettingen soms tijdelijk verlaten of wordt er veelvuldig verhuisd. Via Khorixas rijden we richting Brandberg,

Swakopmund
Dag 16 Brandberg - Cape Cross (zeehondenkolonie) - Swakopmund
Dag 17 Swakopmund

Op weg naar Swakopmund komen we stukje bij beetje weer in de bewoonde wereld. Het laatste traject voert langs één van de meest onbarmhartige kusten van Afrika; de Skeleton Coast. Deze 40 kilometer brede kuststrook vormt een buffer tussen de zee en het achtergelegen Kaokoland en de Damara. Het landschap is hier volkomen leeg en de enige oriëntatiepunten zijn de afstandspalen, waarop het aantal 'miles' naar Swakopmund staat. In deze kuststrook liggen gravel- en zandvlakten waar per jaar niet meer dan drie centimeter regen valt.

Cape cross Swakopmund Zeeleeuwen Djoser Namibie

We stoppen bij Cape Cross, de plek waar de Portugese zeevaarder Diego Cáo als eerste Europeaan voet op de Namibische kust zette. We nemen een kijkje bij het kruis dat hij hier oprichtte ter ere van de Portugese koning João I. Naast een historisch belangrijke plaats geniet Cape Cross bekendheid vanwege zijn grote kolonie zeerobben.

Hoewel Swakopmund door de blanke inwoners van Namibië beschouwd wordt als een badplaats is het zeewater hier meestal ijzig koud. Wandelend over de brede Arnold Shad Promenade heb je meer kans om zeeleeuwen in zee te zien dan zwemmers. Swakopmund is een bizar overblijfsel uit de Duits koloniale periode. Duitse straatnamen, Duitse bierstuben en vooral veel inwoners van Duitse afkomst geven aan deze plaats een speciale sfeer. We overnachten hier in een sfeervolle, centraal gelegen lodge. In het centrum van Swakopmund zijn enkele koloniale gebouwen te bewonderen, waarvan het voormalig treinstation zeker een aanrader is. 's Avonds kun je in enkele restaurants niet alleen goed wild eten, ook de 'bratwurst' ontbreekt vaak niet op de kaart. De volgende dag heb je de tijd om Swakopmund verder te verkennen of om deel te nemen aan (optionele) activiteiten als 'quadbiken' door de zandduinen of het spectaculaire 'sand-boarden'. Ook bestaat een mogelijkheid om een dolfijncruise te maken. Via Walvis Bay rijden we door de ruige natuur van het Namib-Naukluftpark naar Ssereim. Walvis Bay is een havenstad en vlakbij is een grote flamingokolonie die een bezoek zeker waard is.

Sossusvlei en Windhoek
Dag 18 Swakopmund - bezoek lokale boerderij - Sesriem
Dag 19 Sesriem, excursie Sossusvlei - Solitair
Dag 20 Solitair- Windhoek
Dag 21 Windhoek - Amsterdam
Dag 22 aankomst Amsterdam

Sossusvalei Namibie Duinen Djoser

De volgende ochtend rijden we bij zonsopgang richting de in de omgeving liggende indrukwekkende Sossusvlei, een grote duinpan aan de rand van het Namib-Naukluftpark. Deze pan wordt omringd door 's werelds hoogste zandduinen. Het uitzicht op deze zandzee is met name 's avonds en 's morgens vroeg overweldigend. Het lijkt wel of de zandzee aan je voeten in het rode licht gloeit. Het kost veel inspanning om de 200 meter hoge duinen te beklimmen, maar het uitzicht op het onwezenlijke maanlandschap loont de moeite. Je hebt de gelegenheid om in de bizarre omgeving van Sossusvlei een wandeling te maken en te ontdekken hoe taaie plantjes dapper weerstand bieden aan de zware omstandigheden van de woestijn. Windhoek is niet groot en heeft een vriendelijke uitstraling. De invloed van het Duitse koloniale tijdperk is nog zichtbaar in de architectuur, de straatnamen en de ‘konditoreien’

We kamperen in de buurt van Solitaire, een plaatsje waar nog altijd het enige benzinestation tussen Sossusvlei en Walvisbaai staat. 's Middags bestaat de mogelijkheid om een wandeling te maken naar de Sesriem Canyon. Deze canyon ligt niet ver, ongeveer 4 kilometer, van onze accommodatie. Hij is ontstaan, doordat de Tsauchab-rivier in de loop van duizenden jaren een 30 meter diepe en 1 kilometer lange kloof in de rots heeft uitgesleten. In de wintermaanden staat er geen water in de canyon, zodat je veilig in de kloof kunt afdalen. In andere tijden van het jaar tref je hier een klein stroompje aan of een poel. De volgende dag stappen we op de luchthaven van Windhoek op de vlucht rechtstreeks naar Amsterdam.